مقالات

طراحی لباس از گذشته تا به امروز

طراحی-لباس-از-گذشته-تا-به-امروز
Rate this post

تقریبا از سال 1826 میلادی بحث طراحی لباس و مد مفهوم پیدا نمود و افراد به آن مشغول شدند. اما در طول سالیان این رشته فراز و نشیب های بسیاری را تجربه نموده است.امروزه در بحث طراحی مد خدمات مختلفی ارائه می شود. به طور مثال طراحی انواع لباس های زیر، شنا، پوشاک کودکانه، مردانه و … به عنوان طراحی لباس در نظر گرفته می شوند. در حالی که در گذشته این بحث به گستردگی زمان حال نبود. از سوی دیگر بازار کار طراحی لباس در حال حاضر بسیار گرم است و شغل های زیادی در این رشته وجود دارد لذا فرصت کسب درآمد بیشتری نسبت به قبل به وجود آمده است.

البته گفتنی است که با توجه به تغییرات دنیای مد، صنعت های وابسته همچون ارایشگری و … نیز دچار تحولات زیادی شده اند. ورود رایانه ها به دنیای طراحی باعث شد که ایده پردازی آسان تر شود و طرح ها با دقت و سرعت بیشتری اجرا شوند. در حال حاضر طراحی لباس در بسیاری از کشور ها در بحث تجارت حرف اول را می زند و به یک صنعت پردرآمد تبدیل شده است. بسیاری از افراد از این طریق به شهرت رسیده اند و بسیاری از اشخاص نیز توانسته اند که خلاقیت خود را بروز دهند. از همین رو یک طراح لباس می تواند یک آینده تضمین شده ای داشته باشد.

کلاس طراحی لباس می تواند دید افراد را برای ورود به محیط کار باز نماید. با این توضیح که با برگزاری دوره های مارکتینگ، روش های جلب نظر مشتری و بازاریابی را به خوبی شرح می دهد.

 

ویژگی های یک دوره طراحی لباس حرفه ای:

اگر قصد دارید تا در کلاس طراحی لباس شرکت نمایید یا دوره جدیدی را آغاز کنید لازم است تا به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • رسم الگو:

سنگ بنا و اصل هر لباس، الگو و طرحی است که در ابتدا بر روی کاغذ طراحی شده است. در همین راستا لازم است تا شما در دوره طراحی لباس روش های ترسیم الگوی مناسب را یاد بگیرید و استعداد هنری خود را در این راستا افزایش دهید تا طراحی شما بتواند مناسب دنیای مد و فشن باشد.

  • لوازم مناسب:

در دوره های طراحی لباس در کل فرآیند از طراحی الگو تا دوخت لازم است تا از ابزار با کیفیت استفاده شود. در طراحی اگر از لوازم با کیفیت استفاده شود، به راحتی می توان عیوب طراحی را رفع نمود. یک طراح لباس خوب باید بتواند طراحی های خود را با ابزاری همانند ماژیک، مداد رنگی و … به خوبی انجام دهد. لذا کار کردن با این موارد نیاز به آموزش دارد که در کلاس طراحی دوخت به آن پرداخته می شود.

  • در نظر گرفتن مد:

یک طراح موفق باید در کلاس های طراحی شرکت کند که نسبت به تغییرات دنیای مد و فشن آگاه باشد. در همین راستا آشنایی با مجلات، فشن شوهای معتبر و اخرین تغییرات دنیای برند باعث می گردد که افراد دید بازتری به طراحی پیدا کنند. زمانیکه بحث مد و فشن در دوره طراحی لباس عنوان شود، محیط های رقابتی و نحوه پیشی گرفتن از رقبا نیز بیان می گردد که این موارد باعث پیشرفت اشخاص خواهد شد. لذا کلاس های فوق باید ناظر بر مد و دنیای تجارت باشند.

  • آموزش خیاطی:

این مورد در اکثر دوره های طراحی لباس نادیده گرفته می شود اما حقیقت این است که اگر طراح به اصول خیاطی آگاه نباشد، نمی تواند یک ایده خوب را پیاده سازی نماید. انتخاب پارچه؛ نوع دوخت و … در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند. جالب است که بدانید اکثر طراحان از چرخ خیاطی هراس دارند حال اینکه چرخ خیاطی می تواند موجب پیشرفت بسیار آنها شود.

  • بررسی آثار دیگران:

یکی دیگر از اصول مهم در دوره طراحی لباس، بررسی طرح سایر افراد است. البته باید در نظر داشت که ایده گرفتن از کار سایر طراحان به معنای تقلید نمودن از آنان نمی باشد. یک طراح باید در نظر داشته باشد که کاری که تحویل می دهد از هر لحاظ منحصر بفرد باشد. در واقع شما با بررسی طرح سایرین می توانید ایده اول را ایجاد نموده و به مرور زمان آن را پرورش دهید.

کسب تجربه در این زمینه می تواند بسیار مهم باشد. شما می توانید اینگونه تجربه ها را از شرکت در نمایشگاه ها، فشن شو ها و … به دست آورده و با خط فکری سایر طراحان لباس آشنا شوید. البته فراموش نکنید که برای موفقیت در طراحی لباس زمان بسیار مهم استو در گذر زمان افراد می توانند سطح کیفی خود را بسیار ارتقا دهند.

جمع بندی:

همان گونه که در بالا توضیح داده شد، افراد می توانند با فراگیری رشته طراحی لباس در دانشگاه ها یا از طریق کلاس های مربوطه در آموزشگاه ها، این هنر را فرا بگیرند. اما آنجا طراحان لباس را از یکدیگر متمایز می نماید، ایده و خلاقیتی است که آنان در گذر زمان و به واسطه تجربه به دست می آورند. از همین رو برای موفقیت در این رشته به ممارست و تمرین بسیاری نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *