مقالات

آموزش دوخت مانتو

آموزش طراحی لباس - پیشکسوتان
Rate this post

همه چیز در مورد آموزش دوخت مانتو

 

خرید مانتو ،سفارش مانتو و یا دوخت مانتو درسبد لباس خانم های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ممکن است به این مسئله فکر کنید که خب خریدن مانتو کار راحتی است. اما در برخی موارد و شرایط خاصی است که افراد ترجیح می دهند که از دوخت مانتو استفاده کنند. قصد داریم مراحل آموزش دوخت مانتو را بررسی کنیم.

اولین مرحله از آموزش دوخت مانتو

اولین مرحله در آموزش دوخت مانتو انتخاب پارچه با رنگ، طرح و جنس مناسب است. دقت کنید آیا می خواهید یک مانتو ساده، اسپرت یا مجلسی بدوزید سپس برای انتخاب و خرید پارچه اقدام کنید.

مرحله دوم آموزش دوخت مانتو

در مرحله دوم آموزش دوخت مانتو به انتخاب مدل خواهد رسید اگر شما یک خیاط حرفه ای هستید، می توانید صدها مدل را امتحان کنید. اگر خیاطی نمی دانید مشکلی نیست. حتی اگر خیاطی نمی دانید هم می توانید برای خودتان مانتو بدوزید.

برای انجام این کار می توانید از مدل های ساده ی مثل مانتو کیمونو یا آموزش دوخت مانتو بدون الگو استفاده کنید. در آموزش دوخت مانتو این نکته را فراموش نکنید افراد آماتور نباید مانتو های مدل دار و پیلی دار را برای دوخت انتخاب کنند.

مرحله سوم آموزش دوخت مانتو

در مرحله سوم آموزش دوخت مانتو بنا بر دانشی که از خیاطی و طراحی دوخت  دارید الگویی را که انتخاب کرده اید بر روی کاغذ بکشید و سپس آن را برش دهید. پس از آن با سنجاق الگو ها را بر روی پارچه محکم کنید و به دقت برش دهید. برش یکی از مهم ترین مراحل دوخت لباس و دوخت مانتو  است سعی کنید از قیچی های تیز استفاده کنید تا هنگام برش مشکلی پیش نیاید.

اندازه گیری صحیح

یکی از نکات بسیار مهم و حرفه ای در خیاطی و آموزش دوخت مانتو اندازه گیری صحیح آن است. برای اندازه گیری باید از یک متر استاندارد استفاده کنید.

1-قد کامل
2-دور سینه
3-دور کمر
4-دور باسن
5-سر شانه
6-قد دامن تا زمین
7-قد بالا تنه جلو
8-قد بالا تنه پشت

بخش های مختلف الگو

بخش های مختلف الگودر آموزش دوخت مانتو :
الگوی تکه وسط جلو ۲×

الگوی تکه برش پهلوی جلو ۲×
الگوی تکه وسط پشت ۱×
الگوی تکه برش پهلوی پشت ۲×
الگوی تکه جلوی آستین ۲×

الگوی تکه پشت آستین ۲×

الگوی تکه جلوی آستین کوتاه ۲×
الگوی تکه پشت آستین کوتاه ۲×
الگوی تکه برش کارور پشت ۱×
الگوی تکه یقه ۲×
الگوی تکه سجاف جلو ۴×

 

 

آموزش دوخت مانتو بدون الگو

آموزش دوخت مانتو بدون الگو یکی از ساده ترین روش های دوخت است. ابتدا پارچه را به شکل دو لایه تا کنید. به صورتی که دو خط طولی پارچه بر روی هم قرار بگیرند. در صورتی که از پارچه های ویسکوز و تریکو استفاده می کنید این پارچه ها به شکل دو لایه و بدون درز بافته می شوند که در اصطلاح نساجی به آن ها گردباف می گویند. توجه کنید که در هنگام برش مانتو دو خط تای پارچه داخل لباس قرار نگیرد.

آموزش دوخت مانتو کتی

 

 

آموزش دوخت مانتوکتی از آن جا که این مدل مانتو بسیار پر طرفدار بوده و در محیط های رسمی و غیر رسمی نیز کاربرد دارد برای آموزش دوخت مانتو این مدل را در نظر می گیریم.

جنس پارچه

برای این مدل مانتو بهتر است پارچه هایی با جنس سفت و خوش فرم استفاده کنید.در آموزش دوخت مانتو کتی بهتر است ایستایی پارچه بالا باشد از این رو پیشنهاد می کنیم از پارچه های ترگال، فاستونی یا ساتن امریکایی استفاده کنید. یا پارچه هایی مانند کرپ که با یکبار لایه کوبی حالت ایستایی و خوش فرمی خوبی به خود می گیرند. بهتر است از لایه ی فرانسوی استفاده کنید تا نتیجه ی بهتری داشته باشد.

برش اول یا برش راسته است که تا انتهای لباس پایین می آید. در صورتی که اندازه ی دور سینه از 100 بیشتر باشد 1 سانت اضافه کنید با هر 10 تای اضافه نیز یک سانت برای ساسون لقی یا ساسون فرانسوی یا منفرماسیون  از زیر بغل اضافه کنید. این لقی تنها در روی الگو دیده می شود و در دوخت به چشم نخواهد آمد.

در آموزش دوخت مانتو کتی ابتدا الگوی اولیه را بکشید و نصف دور سینه را به اضافه ی 5 کنید سپس به اندازه ی کاور پشت نیز ا سانتی متر اضافه کنید.

 

 

برای اینکه که قسمت سینه برجسته نشود ساسون و سرشانه را نصف در نظر بگیرید.

پس از انجام این عملیات به قسمت برش راسته می رسیم، یعنی برش دوم که در وسط جلو قرار گرفته است. معمولا این قسمت در مانتو های کتی از پارچه های طرح دار استفاده می کنند تا برش ها به چشم بیایید.

نوک هفت برش روی خط کمر قرار خواهد گرفت و از آن جا بالا رفته و اریب برش را طراحی کنید.

نکته قابل توجه در آموزش دوخت مانتو کتی وجود دارد این است که برش بالا تا خط راسته ادامه پیدا می کند؛ اما برش قسمت پایین تا خط پهلوها می رسد.

 

 

حالا زمان آنرسیده که از خط باسن بزرگ حدود 30 سانتی متر پایین بیایید و به شکل موازی با خط بالایی که از برش داریم برشی را به سطح پایین طراحی می کنیم.

آستین ها در این مدل مانتو تا ساعد است و به شکل آزاد هستند.

حالا مانتوی شما برای دوخت آماده است. ابتدا برش های قسمت وسط جلو را بهم دیگر وصل کنید یعنی اگر از پارچه های طرحدار برای جلوی مانتو استفاده کرده اید پارچه هی ساده و طرحدار را به همدیگر متصل کنید.

یکی دیگر از مواردی که در آموزش دوخت مانتو اهمیت دارد سجاف است. برای همه ی مانتو ها سجاف را با پهنای 5 الی 6 سانتی متر در نظر بگیرید برای فرم گرفتن سجاف و حالت مناسب آن بهتر است از لایه هایی استفاده کنید که سفت باشند و حالت مناسبی به سجاف شما ببخشد.

نکته ی قابل توجه در آموزش دوخت مانتو برای افراد کم تجربه این است که برای اولین تجربه ی خود از مدل های دارای پیچیدگی استفاده نکنند و همچنین از پارچه های گران قیمت نیز استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *