مقالات

آموزش پداگوژی و هر آنچه که باید بدانید!

Pedagogy training-آموزش پداگوژی پیشکسوتان
Rate this post

پداگوژی در واقع به مجموعه ای از تکنیک ها در امر آموزش اشاره می کند که بر پایه ی اصول آکادمیک و تجربی آموزش ساخته شده است. آموزش پداگوژی در حقیقت آموزش روش های انتقال دانش و مهارت به دانش آموزان است، به گونه ای که آن ها مفاهیم را به خوبی درک کنند، به یاد بسپارند و بتوانند آن ها را به کار بگیرند. به نحوی می توان پداگوژی را هنر تدریس تعریف کرد. پداگوژی موثر شامل به کارگیری روش های متفاوت تدریس، کار گروهی در کلاس، آموزش فردی با راهنمایی و غیره می باشد. آموزش پداگوژی موثر بر آموزش تکنیک هایی در راستای ارتقا نحوه ی تفکر دانش آموزان در حوزه های متفاوت تمرکز می کند. دوره پداگوژی برای دریافت کارت مربیگری سازمان آموزش فنی وحرفه ای ایران یکی از الزامات دریافت این کارت برای مربیان در رشته های مختلف است.

یوهان فردریچ هربرت، اولین کسی است که فلسفه ی آموزش و در حقیقت مفهوم آموزش پداگوژی را به میان آورد. وی بر رابطه ی بین گسترش قابلیت های فردی و نتیجه ی موثر آن در جامعه تاکید کرد. آموزش پداگوژی مدرن بر رابطه معلم-دانش آموز تاکید دارد و مولفه های اصلی آن عبارتند از:

  • برنامه تحصیلی
  • روش تدریس موضوعی

دروس و روش هایی مبتنی بر اجتماعی کردن دانش آموزان که در کلاس پداگوژی به متقاضیان دریافت کارت مربیگری تدریس می شود. یکی از انواع بسیار معروف و شناخته شده پداگوژی، پداگوژی مونته سوری است که در خلال آن، به دانش آموزان آزادی عمل برای کشف و ارتقای خود تا آخرین مرحله توانایی هایشان با استفاده از وسایل آموزشی داده می شود. در این روش با مهیا کردن محیط مناسب، به طور فردی و مستقل و همینطور گروهی به دانش آموز فرصت استفاده از تمام توانایی و پتانسیل درونی شان با استفاده از روش مونته سوری داده می شود

مهارت های تدریس شده در آموزش پداگوژی برای محیط کلاس به دو دوره پداگوژی در بخش مهارت مدیریت کلاس و دوره پداگوژی در مهارت های مربوط به موضوعات تدریس می باشد.

آموزش پداگوژی: مهارت مدیریت کلاس

مدیریت رفتار دانش آموزان، بدون شک یکی از مهارت های سخت و چالش برانگیز برای معلمان است. گذراندن دوره های آموزش پداگوژی، می تواند به معلمان و آموزگاران کمک کند تا رفتار و شرایط کلاس را به شکل بهینه تری مدیریت کنند. اصول پداگوژی برای مهارت رفتار و مدیریت یک کلاس، راه حل های زیادی را ارائه می دهد، از جمله:

  • سرفصل های اموزشی خود را بر اساس پرسش و پاسخ  و بررسی بازخورد های دانش آموزان طراحی کنید. (طراحی طرح درس در دوره پداگوژی)
  • شما باید محیطی آزاد و غنی اما در عین حال پر چالش را برای دانش آموزان طراحی کنید. تمامی مهارت آموزان باید بتوانند با نکات آموزش به شکلی اصولی آشنا شوند، به چالش کشیده شوند و با حس بدست آوردن نتیجه یا پیروزی توسط خودشان، اشتیاق و علاقه ی بیشتری به موضوع درسی پیدا می کنند و آموزه هایشان تثبیت می شود
  • با دانش آموزان خود درباره ی انتظاراتی که از آنها دارید و نتایج رفتار های ناپسند شان مذاکره مستقیم و منصفانه ای داشته باشید.
  • دانش آموزان خود را بشناسید؛ نه فقط از دیدگاه علمی، بلکه از علایق آن ها آگاه شوید، شخصیت آن ها را درک کنید. از آنجایی که افراد در آموزش و نحوه ی یادگیری متفاوت هستند، این شناخت به شما کمک می کند تا روش های آموزشی خود را بر اساس تیپ شخصیتی آن ها شکل دهید.

آموزش پداگوژی: مهارت و دانش محتوا

دانش محتوا در دوره پداگوژی در حقیقت نحوه بیان و انتقال دانش معلم است. در هنگام تدریس یک دوره مهارتی بیش از هر چیز تمرکز بر شفاف بیان کردن مفاهیم داشته باشید. شما به عنوان یک مربی اگر دانش محتوای کافی داشته باشید، با استفاده از تکنیک های موجود در آموزش پداگوژی و اشتراک این دو، می توانید به شکلی عالی آن را به دانش آموزان خود انتقال دهید. در زیر چند راهکار اساسی برای ارتقای فن مهارت و دانش محتوا بر اساس تاکتیک های آموزش پداگوژی را بیان می کنیم:

  • به فراخور موضوع تدریس درس مهارتی، تکنیک های مرتبط با نحوه ی بیان دروس موضوعی و یا عملی را فرا بگیرید.
  • دانش پداگوژیکی عمومی ( استراتژی آموزشی) داشته باشید. شما باید با توجه به زمان، مهارت کافی برای برنامه ریزی درسی و تحصیلی و همچنین هدف گذاری تدریس خود داشته باشید.
  • با توجه به فرهنگ، شخصیت های متفاوتی در جمعیت مهارت آموزی وجود خواهد داشت که نیازمند نحوه برخوردهای متفاوتی هستند. در حقیقت آموزش پداگوژی رابطه بین فرهنگ و نحوه ی آموزش را به خوبی بررسی می کند و به معلم شیوه ی صحیح برخورد با دانش آموزان را با توجه به باور ها و اعتقادات آن ها آموزش می دهد.

شما می توانید مهارت های ذکر شده در بالا و بسیاری از تکنیک های دیگر را در قالب یک دوره آموزش آنلاین پداگوژی و یا شرکت در یک کلاس طراحی لباس حضوری به راحتی به دست آورید. در نهایت نیز فراموش نکنید که، پداگوژی نیازمند ارتباط متقابل همراه با احترام برای آموزش دهنده و آموزش گیرنده می باشد.

آموزشگاه پداگوژی پیشکسوتان برگزار کننده دوره های حرفه ای آموزش پداگوژی هم بصورت آنلاین و مجازی و هم بصوت حضوری می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 22706927 و 22706966 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *