مقالات

دوره طراحی لباس چقدر طول می کشد

مراحل-طراحی-لباس-چگونه-است
1.5/5 - (2 امتیاز)

یکی از پدیده هایی که امروزه تحولی عظیم در سبک زندگی انسان ها ایجاد کرده است، صنعت مد و لباس است. به طوری که تنوع در طراحی لباس، رنگ ها، نقش و اکسسوری و جواهرات به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زندگی میلیون ها انسان تبدیل شده است.

این صنعت یکی از سودآورترین صنایع در جهان محسوب می شود و هر ساله طراحان لباس که همگی از برندهای معتبر و برتر جهان هستند سعی می کنند تا با ارائه مدل های جدید و منحصر به فرد پاسخگوی بخشی از نیاز انسان ها باشند. اما در این بین برخی از افراد ترجیح می دهند که طبق سلیقه خود لباس بر تن کنند، اگر جزو آن دسته از افراد علاقه مند به طراحی لباس هستید، این مطلب به کسب مهارت شما در زمینه دوره طراحی لباس کمک خواهد کرد. اما طراحی لباس چیست و دوره طراحی لباس چقدر طول می کشد.

مراحل-طراحی-لباس-برای-تیپ-خودمراحل طراحی لباس چگونه است؟

برای طراحی لباس در ابتدا باید نیاز و سلیقه مشتری را بدانید.

با استفاده از دانش، هنر و ایده ای که دارید به طراحی لباس بپردازید.

قدم بعدی برای طراحی لباس انتخاب یک پارچه متناسب با طرح شما است.

در مرحله چهارم باید الگو اصلی طرح پیاده سازی شود.

مرحله نهایی دوزندگی است که معمولا توسط خیاط انجام می شود و یا طراح ممکن  است خود دوخت را انجام دهد.

چرا دوره طراحی لباس اهمیت دارد؟

آموزش طراحی مانتو و دوره طراحی لباس دارای طرفداران زیادی است و اکثر هنرجوهایی که در این رشته مشغول هستند، افراد خلاقی می باشند که با ایده پردازی و تکنیک های خاصی که وجود دارد، به طراحی لباس های خاص دست می زنند. این رشته امرزه به عنوان یکی از رشته های تحصیلی نیز در دانشگاه ها در حال برگزاری است.

طراحی لباس مقدماتی:

هنرجوها در دوره طراحی لباس مقدماتی تمامی مباحث پابه و اصول طراحی لباس را آموزش می بینند به طوری که با کسب مهارت های مختلف مقدماتی پس از پایان دوره قادر خواهند بود که الگوهای بسیاری را طراحی نمایند. پس از این که دوره مقدماتی به پایان رسید، هنرجوها می توانند با حضور در دوره های پیشرفته به عنوان یک طراح لباس با مزون ها و کارگاه های دوزندگی و خیاطی همکاری نمایند. طراحی لباس به عنوان یک صنعت بزرگ فرصت های شغلی بسیاری را فراهم کرده است و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، دارای درآمد بالایی هستند. البته یک طراح لباس می تواند با کمی تلاش و انگیزه به حوزه سینما، موسیقی نیز راه یابد و به  این ترتیب طراحی لباس افراد سرشناس را نیز به عهده بگیرد.

اگر چه در طراحی لباس نیازمند ایده پردازی و خلاقیت هستید اما با گذراندن دوره طراحی لباس با انجام برخی از تمرینات و کسب مهارت، قوه خلاقیت و ایده پردازی شما تقویت خواهد شد.

برخی از مفاهیم دوره طراحی لباس که شما آن ها را باید پشت سربگذارید عبارت است از:

ترسیم طرح اولیه:

پس از این که ایده پردازی و تصویرسازی ذهنی انجام می شود، روش های اصولی ترسیم اولیه طرح که بر روی کاغذ انجام می گیرد، آموزش داده می شود. این مرحله بسیار با اهمیت و البته حیاتی است و اگر درست انجام نشود، طرح به مرور فراموش خواهد شد.

رفع ایرادات و نواقص طرح:

معمولا طرح پیاده شده بر روی کاغذ، ناقص است و برای کامل شدن طرح نیاز است تا ابهامات آن برطرف شود. آموزش نرم افزارهای طراحی لباس از مهم ترین سرفصل های آموزشی است. اگرچه روش سنت و ترسیمات دستی بر روی کاغذ هنوز هم مرسوم است اما برای داشتن یک طرح مدرن و به روز نیاز به یادگیری نرم افزارهای مختلف الگوسازی، نرم افزار طراحی دو و سه بعدی، نرم افزار شبیه سازی و . می باشد. برخی از نرم افزارهایی که در کلس طراحی لباس با آن سرو کار دارید می توان Marvelous و Gemini را نام برد.

ترسیم الگو:

پس از انجام مراحل بالا، باید یک الگوی کامل را طراحی نمود. ترسیم الگو معمولا به کمک نرم افزار و ابزارهای دیجیتال صورت می گیرد.

تکمیل الگو:

برای این که الگوی نهایی به دست آمده دارای اشکال نباشد، باید به بررسی دقیق تر و رفع ایرادات احتمالی آن پرداخت. تیم طراحی لباس با بررسی و اظهارنظر درباره طرح نهایی می تواند به یک الگوی صحیح دست یابد که در این صورت مرحله تولید لباس آغاز خواهد شد.

توانایی هنرجوها پس از اتمام دوره طراحی لباس:

هنرجوهایی که در کلاس طراحی لباس شرکت می کنند، پس از اتمام دوره، توانایی انتخاب متریال مناسب، طراحی سبک های مختلف مانتو، طراحی لباس عروس بر اساس ترندهای روز، طراحی انواع لباس های مجلسی شیک و لباس شب، طراحی مدرن ، طراحی لباس کودک، انتخاب رنگ مناسب پارچه برای طراحی و تولید لباس بر اساس سلیقه و ایده خود را خواهند داشت. یک طراح لباس همچنین می تواند مجموعه ای از طراحی های خود را به عموم مردم و تولید کنندگان و متخصصان را در نمایشگاه ها و مزون ها ارائه دهد. البته افراد پرتلاش در حوزه طراحی لباس عموما با ایجاد یک برند معتبر فعالیت های تجاری و کسب و کارهای مرتبط خود را ادامه می دهند. برخی از دانشجویان طراحی لباس پس از پایان دوره های طراحی لباس در خانه های مد مشغول فعالیت می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *