مقالات

دوره طراحی لباس

طراحی لباس یکی از پرسود ترین صنایع در سراسر جهان است که فرصت های شغلی جذاب و درآمد زایی را ارائه می دهد
5/5 - (1 امتیاز)

دوره طراحی لباس در آموزشگاه پیشکسوتان واقع در تجریش برگزار می گردد، برگزاری کلاس ها با بهترین و بالاترین متد های طراحی لباس روز دنیا انجام می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

طراحی لباس یکی از پرسود ترین صنایع در سراسر جهان است که فرصت های شغلی جذاب و درآمد زایی را ارائه می دهد. شاید به همین دلیل باشد که آمار متقاضیان کار در این صنعت نیز هر ساله افزایش پیدا می کند و به طبع آن، رقابت نیز در این صنعت جذاب و ئولساز سنگین تر می شود. تخصص، خلاقیت، تجربه و تحصیلات مرتبط و مناسب از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند به موفقیت شما در زمینه طراحی لباس  بسیار کمک کنند. دریافت مدارک معتبری مثل مدرک فنی وحرفه ای طراحی لباس همراه با گذراندن حرفه ای دوره طراحی لباس، و یا گذراندن یک دوره آکادمیک و دریافت مدارک لیسانس و یا فوق لیسانس در این رشته، می تواند شروع خوبی برای افرادی باشد که تمایل دارند تا به صورت حرفه ای در دنیای مد ظاهر شوند. برای این کار، آموزشگاه های فنی وحرفه ای ،موسسات آموزش عالی و دانشگاه های معتبر و خوبی در ایران و سراسر دنیا وجود دارند که می توانند به شما در تحقق رویایتان برای ورود به بازار طراحی لباس بسیار کمک کنند. ما در این مقاله تلاش داریم تا با معرفی رشته ها و گرایش های محبوب در طراحی لباس و همچنین معرفی موسسات شناخته شده بین المللی طراحی لباس ، به شما کمک کنیم تا به شناخت بهتری از فرصت های موجود در رشته طراحی لباس دست پیدا کنید.

برای طراحی لباس از کجا شروع کنم“، دوره طراحی لباس کجا برگزار می گردد! این سوالات می تواند یک سوال چالشی برای تمام افرادی باشد که قصد ورود به هنر طراحی لباس و دوخت را دارند. در این مقاله تلاش شده است تا مراحل طراحی لباس برای مبتدیان شرح داده و به سوالات تکمیلی در خصوص آغاز این هنر پاسخ داده شود. شما با ورود به صفحه آموزش طراحی لباس نیز می توانید اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

اگر همیشه می خواستید در یک دوره طراحی لباس شرکت کنید اما فکر می کنید مهارت و استعدادی ندارید ، من اینجا هستیم که به شما بگوییم “شما می توانید آن را انجام دهید!” اگر همیشه الگوی لباس های خود را از اینترنت سرچ می کنید، آن را به دست خیاط می سپارید یا خودتان کار دخت و برش آن را انجام می دهید، و در مورد سبک، رنگ، پارچه و جزئیات تصمیم گیری کنید، پس شما استعداد طراح لباس شدن را دارید! از مزایای دوره طراحی لباس این است که شما می توانید لباس خود را با استفاده از مد دلخواهتان که مد نظر گرفته اید انجام دهید. و کنترل کامل بر نتایج را داشته باشید.

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس نوعی هنر است که به ایجاد لباس و سایر لوازم جانبی اختصاص دارد. طراحی لباس مدرن به دو دسته اساسی تقسیم می شود:

لباس های مجلسی و لباس های روزمره.

مجموعه لباس های مجلسی مخصوص مشتریان خاص است و تولید آن سفارشی است که دقیقاً متناسب با فرم اندام این مشتریان باشد.

برای واجد شرایط بودن به عنوان تولید کننده لباس های مجلسی، یک طراح باید جزئی از یک مرکز خاص تولیدکننده باشد و یک بار در سال یا دو بار مجموعه جدیدی را به نمایش بگذارد و هر بار حداقل 35 لباس مختلف را ارائه دهد.
کلکسیون های لباس های روزمره اندازه های استاندارد هستند و به صورت سفارشی ساخته نمی شوند، بنابراین برای تولید وسیع مناسب تر هستند.

آنها همچنین به دو دسته تقسیم می شوند:

مجموعه های طراح / سازنده و مجموعه های ترکیبی.

مجموعه های طراح ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و همچنین از طراحی منحصر به فردی برخوردار هستند.

آنها غالباً بیانگر یک فلسفه خاص هستند و حاوی شعار هستند.

طراحی لباس و باید ها و نباید های آن:

خیلی از افرادی که مایل هستند تا پروسه طراحی لباس را آغاز نمایند، اولین سوالی که از خود می پرسند این می باشد که برای طراحی لباس از کجا شروع کنمطراحی لباس در واقع هنر تجسم، ایده پردازی و پیاده سازی و دوخت می باشد. برای اشخاصی که قصد دارند به سوال “برای طراحی لباس از کجا شروع کنم” باید عنوان نمود که طراحی لباس در دو طبقه سفارشی و انواع آماده طبقه بندی می شود.

در طراحی لباس سفارشی که عموما برای سلبریتی ها انجام می شود بر اساس سایز و نوع فعالیت سلبریتی مذکور طراحی لباس انجام می شود. در این موارد برچسب قیمت برای لباس درج نمی شود. نوع اینگونه طراحی ها بسیار خاص می باشد و برای فصل ها و محافل خاص در نظر گرفته می شود. در طراحی لباس های آماده عموما بر اساس سایز های استاندارد، مدل ها طراحی و دوخت می شوند. این موارد دارای برچسب قیمت بوده و در بازار نیز می توان آنها را به وفور مشاهده نمود.

طراحی لباس                کلاس طراحی لباس                  آموزش طراحی لباس

برای طراحی لباس از کجا شروع کنم و چه مواردی را در نظر بگیرم؟

باید برای پاسخگویی به سوال “برای طراحی لباس از کجا شروع کنم” موارد مختلفی را در نظر داشت که در زیر لیست شده اند:

  1. آشنایی با انواع پارچه ها: نوع جنس پارچه ها می بایست با توجه به حوزه کاری مورد استفاده افراد انتخاب شود. پارچه با توجه به فصل و طرح های مختلف می بایست انتخاب گردد.
  2. آشنایی با چاپ بر روی پارچه: آشنایی با رنگ ها و تاثیرات آنها در کنار یکدیگر مهم می باشد. معمولا در فصل های گرم از رنگ های روشن و در فصل های سرد از رنگ های تیره استفاده می شود.
  3. الگو : نحوه طراحی الگو یکی از مواردی است که در بحث ” برای طراحی لباس از کجا شروع کنم” ، بسیار مهم است. این مورد را در کلاس های آموزشی فراوان می توان آموزش دید و البته باید در نظر داشت که الگوی مناسب تا حد زیادی به اندازه گیری درست نیز مرتبط می باشد.
  4. آشنایی با دنیای مد: مهمترین گزینه در بخش طراحی لباس آن است که با دنیای مد آشنا باشید. آشنایی با بروز ترین رنگ ها، مدل ها و نوع طراحی در ارائه یک لباس سفارشی بسیار مهم است. در همین راستا می توان از بستر اینترنت و یا مجله های مرتبط با فشن و مد استفاده نمود.

دوره طراحی لباس در

معرفی گرایش های طراحی لباس در مقاطع مختلف

دوره طراحی لباس در هر مقطع و با هر گرایشی، بسیار جذاب و چالش برانگیز است. دانشگاه ها و موسسات آموزشی مهارتی مختلف در سراسر دنیا، با توجه به منابع موجود خود ممکن است یک و یا چند گرایش مختلف را در این زمینه ارائه دهند. با این حال، معروف ترین و مهم ترین گرایش ها در طراحی لباس در سطح بین المللی و به تفکیک هر مقطع عبارت است از:

  • در مقطع دیپلم: تکنسین مد، سبک مد، گواهی شرکت در دوره های مد Vogue که از نظر ارزش برابر با مدرک دیپلم است، دیپلم در سبک و مشاوره مد، طراحی مد و منسوجات
  • در مقطع کارشناسی: طراحی لباس، طراحی مد، طراحی پارچه، فناوری مد، طراحی و فناوری مد، طراحی و مدیریت مد، روزنامه نگاری مد، طراحی و جهت گیری خلاق در مد
  • در مقطع کارشناسی ارشد: طراحی لباس، طراحی مد پایدار، مدیریت مد، فوق لیسانس در مد، لباس و طراحی پارچه، مدیریت مجموعه مد، ارتباطات با کمک مد، مدیریت برند، فناوری مد، عکاسی مد

علاوه بر رشته های فوق، بسیاری از موسسات آموزش عالی نیز در قالب دوره های کوتاه مد، بسیاری از سیلابس های تدریس شده در گرایش ها و رشته های فوق را آموزش می دهند. همانطور که پیش بینی می شود، دروس ارائه شده در ارتباط با طراحی لباس بسیار متنوع هستند. بنابراین، در رشته طراحی لباس ممکن است علاوه بر گرایش های نامبرده شده در بالا، دانشگاه ها و موسسات عالی مختلف، رشته های دیگری را نیز ارائه کنند. در ادامه با برخی از معروف ترین و مهم ترین مراکز آموزشی دوره طراحی لباس در جهان آشنا می شویم.

معتبرترین مراکز آموزشی طراحی لباس در جهان

ایتالیا، فرانسه و نیویورک به عنوان کانون دنیای مد و فشن در سراسر دنیا شناخته می شوند. بدیهی است که بهترین و معتبرترین مراکز آموزشی فعال در حوزه طراحی لباس نیز در این شهر ها مستقر باشند. ما در این بخش به معرفی برخی از این مراکز مهم خواهیم پرداخت:

  • مدرسه طراحی لباس پارسون: این موسسه آموزشی در منهتن جنوبی، در شهر نیویورک واقع شده است. این کالج خصوصی در سال 1896 به وجود آمده است و از آن زمان تا به امروز به عنوان یکی از شناخته شده ترین مراکز در زمینه هنر و طراحی به شمار می رود. این کالج خصوصی یکی از بهترین مراکز آموزشی آمریکا است که سالانه فارغ التحصیلان موفقی را به صنعت مد معرفی می کند.
  • موسسه مارانگونی: موسسه مارانگونی یک مدرسه خصوصی در ایتالیا است که دوره طراحی لباس و رشته های هنری مرتبط را ارائه می دهد. این موسسه آموزشی در شهر های مختلفی، مانند میلان، لومباردی در شمال ایتالیا، فلورانس، لندن، پاریس، شانگهای و میامی در آمریکا، شعبه دارد. موسسه مارانگونی در سال 1935 و با تلاش های خیاط مطرح، جولیو مارانگونی تاسیس شده است. موسسه مارانگونی یکی از بهترین مراکز در زمینه آموزش طراحی لباس به شمار می رود و موفق شده است از بسیاری از مراکز بین المللی و همچنین وزارت آموزش ایتالیا و سایر وزارتخانه های مرتبط در این کشور، جوایز معتبر بی شماری را کسب کند.
دوره طراحی لباس در هر مقطع و با هر گرایشی، بسیار جذاب و چالش برانگیز
  • کالج هنر پاریس: این کالج بین المللی طراحی لباس در زمینه ارائه دوره های آموزشی هنری و طراحی لباس فعالیت می کند و مورد تایید انجمن ملی دانشکده های هنر و طراحی لباس در کشور فرانسه است. کالج هنر پاریس با نام PCA شناخته می شود و در قلب پاریس قرار دارد. این مجموعه با هدف ارائه استانداردهای بالای آموزشی و تربیت بهترین متخصصان، فعالیت می کند.
  • سن مارتینز مرکزی: Central Saint Martins یک مدرسه عالی دولتی در لندن است که دوره هایی تمام وقت را در مقاطع کارشناسی، کاردانی و کارشناسی ارشد طراحی لباس ارائه می دهد. علاوه بر آن، این موسسه همچنین طیف گسترده ای از دوره های کوتاه مدت و تابستانی را در زمینه طراحی لباس ارائه می دهند. مدرسه عالی سن مارتین در سال 1989 تاسیس شده است و از آن زمان تا به امروز تحت عنوان “کالج هنر و طراحی سنت مارتینز مرکزی” ( به اختصار CSM) شناخته می شود.

دوره طراحی لباس در موسسات آکادمیک

آغاز فرآیند طراحی لباس:

خیلی از هنرجویان در آغاز فعالیت طراحی لباس از خود مکررا سوال می نمایند که برای طراحی لباس از کجا شروع کنم. برای ورود به این حرفه باید در نظر داشت که ایده و خلاقیت حرف اول را میزند. تمرکز بر روی خلاقیت می تواند منجر به خلق یک اثر هنری خاص شود. ایده پردازی برای یک طراح فاکتور کلیدی اساسی می باشد. این مهارت با تمرین و ممارست به دست می آید.

یک طراح مجرب ابتدا هدف خود از طراحی لباس را مشخص می نماید، سپس در ذهن خود ایده های مختلف را بر روی مانکن به تصویر می کشد و در نهایت آنها را بر روی مانکن پیاده سازی می نماید. پیاده سازی یک طرح خوب به شناخت مواد، پارچه و مد بستگی دارد.

برای آغاز طراحی لباس لازم نیست تا حتما شما یک هنرمند با سابقه باشید. اگر که خلاقیت و ایده پردازی در شما وجود دارد، پیشنهاد می شود تا فعالیت خود را آغاز نمایید. یک طراح موفق لازم است تا امکان تجسم سه بعدی را داشته باشد و با آخرین اخبار دنیای مد و زیبایی، اطلاعات خود را بروز نماید. آشنایی با نوع پارچه ها، نحوه برش، الگو برداری و … جز مواردی است که می توان برای آموزش آنها دوره های آموزش را سپری نمود.

اما آنچه که در پاسخ به “برای طراحی لباس از کجا شروع کنم” یک فاکتور اساسی می باشد، این مهم است که طراح لباس باید یک ایده پرداز اورجینال باشد تا طرح های وی مورد تایید قرار گیرد.

آموزش های اصلی در یک دوره طراحی لباس

1. جزئیات طرحی که برای طراحی سبک از آنها باید استفاده کنید، عبارتند از:

• شکل گردن و یقه
• طول ، شکل و جزییات آستین (دکمه دار یا بدون دکمه بودن)
• شکل و طول دامن
• طول ، شکل و جزییات پیراهن یا بلوز

با ترکیب این عناصر در یک استایل و مطابقت آن ها با هم، شما می توانید بی نهایت سبک ایجاد کنید. یک یقه V شکل را با آستین کوتاه ، یا آستین های پفی و یقه V شکل را امتحان کنید. این ها تغییرات ساده در یک بلوز یا تاپ هستند!
برش های لباس نیز می توانند به عنوان عناصر طراحی استفاده شوند.

در بلوز ها و شلوار ها معمولاً از جزئیات طراحی استفاده می شود که در شکل و تناسب لباس نیز تاثیر بسزایی دارند. حتی ابتدایی ترین لباس بسته به جزئیات سبکی که انتخاب می کنید ، می تواند دارای ظاهری متنوع باشد. به عنوان مثال ، هر دو لباس زیر دارای یک شباهت یکسان هستند ، سبک های ساده و متناسب با خط کمر طبیعی.

اما رنگ های مختلف ، چاپ ها و برش های مختلف (برش های جانبی در مقابل یقه و گردن) باعث ایجاد دو ظاهر کاملاً متفاوت می شود. یکی آستین دار ، دیگری بدون آستین است. می توانید آستین های مورد نظر خود را روی هر دو لباس اضافه کنید و برای ظاهر جدید دیگری تلاش کنید.
عناصر ساده که در ترکیب های مختلفی کنار یکدیگر قرار گرفته اند، همان چیزی است که یک دوره طراحی لباس سعی در آموزش آن به شما دارد.

2. برای پیدا کردن موضوعات الهام بخش برای طراحی های خود،

به گذشته و فرهنگ های دیگر و یا فقط به جدیدترین مجلات مد نگاه کنید. در یک دوره طراحی لباس شما می توانید در این مورد اطلاعات کسب کنید.

3. مستقیماً از یک طراح دیگر کپی نکنید،

به خصوص اگر قصد فروش محصولات خود را دارید. اما روی جزئیاتی که دوست دارید، تمرکز کنید و آن را در طراحی خود بگنجانید. این می تواند شکل خاص یقه، استفاده از تور ، یا سر آستین های متفاوت باشد. هر چیزی که چشم شما را به خود جلب کند می تواند با کمی تغییر تبدیل به امضای شما در هر لباسی شود.

4.یک شروع زودهنگام کسب کنید.

از دبیرستان شروع به شرکت در دوره طراحی لباس کنید. همیشه خوب است که قبل از موعد به دنبال آرزوهایتان بروید. اگر آرزوی یک طراح لباس شدن را دارید، در دوره های طراحی لباس شرکت کنید. آموزشگاه پیشکسوتان با داشتن چند دهه سابقه به شما در طراح لباس و مد شدن کمک خواهد کرد.

5. با شرکت در یک دوره طراحی لباس نمای وسیع تری از مد کسب کنید.

امروز برخی از طراحان مد مدرک لیسانس هنرهای تجسمی را در دانشگاه یا موسسه های خصوصی کسب کرده اند. برخی از این برنامه های مطالعاتی بر ترکیب تئوری ها و شیوه های نقاشی ، نقاشی و عکاسی ایده آل برای طراحی مد متمرکز شده اند. هم چنین در دوره طراحی لباس شما می توانید تکنیک هایی مانند کولاژ ، عکاسی حرفه ای یا تصویربرداری دیجیتال و نحوه استفاده و تفسیر عناصر مختلف طراحی را بیاموزید.

6. تماس های مناسب را زود انجام دهید.

در اسرع وقت با افراد صاحب سبک در این صنعت آشنا شوید. ترجیحاً در حالی که هنوز دانشجوی دوره طراحی لباس هستید. برای کارآموزی بدون حقوق و دستمزد پذیرا باشید. تهیه یک شغل در آینده با داشتن اطلاعات عملی بسیار ساده تر از پیدا کردن شغل با یک مدرک خالی است.

7. شاخه اصلی خود را در صنعت مد پیدا کنید.

اکثر مردم نمی توانند همه کارها را انجام دهند. به همین دلیل باید تصمیم بگیرید که کدام شاخه مد بیشتر از بقیه مورد علاقه شماست. بدانید که آیا شما ترجیح می دهید در مورد مردان ، زنان یا کودکان به طراحی مد بپردازید و اینکه کدام یک از طراحی لباس ورزشی ، طراحی لوازم جانبی یا غیره دلخواه شماست و در آن مورد استعداد دارید. در اینجا برخی از محبوب ترین مشاغل فارغ التحصیلان مد لیست شده است:

1.تجارت مد
2.مدیر برند
3.مشاور مد
4.عکاسی مد
5.ژورنالیست
6.تدریس در حوزه مد در دوره طراحی لباس

اطلاعات چشم انداز درآمد و شغل با آموزش طراحی لباس

دفتر آمار کار (BLS) داده های خاصی را برای طراحان لباس در اختیار ندارد، اما گزارشی ارائه داده است که پیش¬ بینی می کند طراحان از انواع و سطوح مختلف آموزش طراحی لباس، شاهد رشد 3 درصدی شغلی از سال 2014 تا 2024 خواهند بود…

ادامه مقاله

کال اکشن پیشکسوتان
8.یک اقدام مبتنی بر تجارت ایجاد کنید.

ممکن است مد یک هنر باشد، اما نوعی تجارت پر سود نیز محسوب می شود. بیشتر طراحان مشهور مد اعتراف می کنند که برای موفقیت، مهارت کسب و کار را هم لازم دارند. برای پیشرفت بیشتر در حرفه خود ، بهتر است یک مدرک در تجارت و مدیریت داشته باشید. این به شما کمک می کند تا نحوه کسب و کار موفق را بفهمید و راه هایی برای تبلیغ برند خود پیدا کرده و در حوزه خود یک فرد مطرح شوید.

9.یک مورد که در دوره طراحی لباس یاد خواهید گرفت این است که ایده های خود را با روشی مطمئن ارائه دهید.

حتی اگر یک اشتباه جزئی مرتکب شده اید، نباید بگذارید این اشتباه بر بقیه کارهایتان اثر بگذارد. در عوض، به آنچه به خوبی انجام داده اید و آنچه به صورت ذاتی و خدادای بلد هستید، افتخار کنید. اگر از کار خود مطمئن نیستید، بقیه هم همین حس را به کارها و تولیدات شما خواهند داشت، حتی اگر واقعاً عالی باشید.