مقالات

طراحی لباس و میزان درآمد این رشته ?

مروری کوتاه بر دوره طراحی لباس در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و آینده شغلی آن
Rate this post

طراحی لباس و میزان درآمد فارغ التحصیلان از این رشته بستگی به عوامل مختلف دارد، اگر شما هم یکی از علاقمندان به دنیای مد، طرح های جدید از لباس ها و لوازم جانبی، رنگ ها و خلاقیت در پوشاک علاقه مند هستید، طراحی لباس و رشته های وابسته به آن می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشند. با تحصیل در دوره طراحی لباس و کسب دانش در این رشته ، شما در خصوص فنون و اصول طراحی لباس با مدلهای مختلف، نقش فرهنگ و تجربه در طراحی مدل های جدید لباس های فاخر و کاربردی و اطلاعاتی از این قبیل، دانش و مهارت طراحی لباس کسب می کنید. پس از فارغ التحصیلی از دوره طراحی لباس و ورود به بازار کار مد و فشن و پوشاک، هنرجویان و مهارت آموزان معمولا با دنیای بسیار متنوعی از مشاغل مرتبط با رشته طراحی لباس روبرو می شوند که به طبع دامنه گسترده ای از دستمزد و مزایا را پوشش می دهد.

طراحی لباس        دوره طراحی لباس         کلاس طراحی لباس        آموزش طراحی لباس

در حالی که برخی ممکن است در شرکت های تولیدی بزرگ و کوچک به عنوان طراح لباس استخدام شوند، عده ای دیگر تمایل دارند تا با سرمایه گذاری بر روی استعداد و توانمندی های خود، به دنبال تاسیس خط تولید یا مزون و برند سازی بروند. در این میان، برخی دیگر از عاشقان مد  نیز ممکن است در مشاغل خاص و رده بالا در صنعت پوشاک استخدام شوند که در کنار حقوق بالا، از مزایای دیگری مانند سفرهای مجانی و آشنایی با افراد بسیار وطراحان مشهور و رده بالای جامعه نیز بهره مند شوند. ما در این مقاله تلاش داریم تا با معرفی استاندارد های مختلف در زمینه تعیین درآمد فارغ التحصیلان دوره طراحی لباس، به شما کمک کنیم تا با دید وسیع تری، حرفه مرتبط و مورد علاقه خود در این رشته را انتخاب کنید.

دوره طراحی لباس در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و آینده شغلی آن

به عنوان یک دانشجو در دوره طراحی لباس، شما با اصول و تکنیک های مختلفی روبرو می شوید. تمامی این دانش و مهارت به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ترند و مدل های موفق و پرسود خود را خلق کنید. دوره طراحی لباس در آموزشگاه فنی و حرفه ای در بیشتر کشورهای دنیا یک سال به طول می انجامد و دانشجویان در خلال این دوره، کلاس های تئوری و عملی ،انواع ایونت طراحی لباس و چند ورکشاپ طراحی لباس را پشت سر می گذرانند. در بسیاری از آموزشگاه های عالی و مراکز فنی و حرفه ای برجسته در زمینه طراحی لباس، امکان کارآموزی در برند های بزرگ و مراکز صنعتی نیز وجود دارد. این امر با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان با محیط کار و فناوری های رایج انجام می شود.

پس از اتمام دوره طراحی لباس در این مقطع، فارغ التحصیلان با طیف گسترده ای از مشاغل در صنعت مد و نساجی روبرو هستند. برخی از مهم ترین عناوین شغلی که برای دانشجویان رشته طراحی لباس وجود دارد، عبارتند از: طراحی لباس، بازاریاب مد، بلاگر مد، مدیریت مد، استایلیست و مشاور مد، طراح تکنیکی، هماهنگ کننده مد و مجری نمایش های لباس.

بر اساس داده های آماری، بازار کار برای طراحان لباس با مدرک فنی و حرفه ای در طی ده سال گذشته تقریبا ثابت بوده است و هیچ افزایش و یا کاهش

کال اکشن پیشکسوتان چشمگیری در موقعیت های شغلی به چشم نخورده است. در حوزه های تخصصی تر و برند های خاص، موقعیت های شغلی در طی ده سال گذشته چیزی در حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده است. از جمله این موقعیت ها، عنوان شغلی مدیریت طراحی لباس با سابقه کار بالای پنج سال است که رشدی در حدود 17 درصد افزایش را تجربه کرده است. آمار نشان می دهد که بازار کار برای آن دسته از طراحان خویش فرما و یا طراحان لباسی که در زمینه های هنری فعالیت بیشتری دارند، تغییری نخواهد کرد. پیش بینی می شود این شرایط برای 4 الی پنج سال آینده نیز به همین منوال ادامه پیدا کند. با این حال، بازار کار برای طراحان لباس که به صورت آکادمیک، تحصیلات مرتبط را گذرانده باشند، مناسب تر خواهد بود.

نگاهی به درآمد فارغ التحصیلان دوره طراحی لباس

درآمد طراحان لباس به پارامترهای بسیار زیادی بستگی دارد: مدرک پایان دوره، حوزه کاری، تجربه کاری، محل اشتغال و نوع اشتغال. در کشور آمریکا، کمترین حقوق دریافتی توسط طراحان لباس، که شامل آن عده از طراحان تازه کار نیز می شود، چیزی کمتر از 32500 دلار در سال است. طراحان و مدیران رده بالا نیز در سال چیزی در حدود 131 هزار دلار درآمد دارند. متوسط حقوق یک طراح لباس در آمریکا با تحصیلات آکادمیک مرتبط و پنج سال سابقه کار چیزی در حدود 65 هزار دلار در سال است. البته توجه داشته باشید که این مبلغ، با توجه به حوزه کاری و نوع اشتغال متفاوت است. افرادی که خویش فرما هستند و یا تولیدی های محلی خود را دارند، ممکن است درآمد کمتری را داشته باشند. همچنین افرادی که در رده های شغلی بالا کار می کنند، می توانند علاوه بر این درآمد از مزایای مرتبط دیگری نیز بهره مند شوند.

از سویی دیگر، محل درآمد طراح لباس نیز اهمیت دارد. اگر چه سطح متوسط درآمد یک طراح لباس در آمریکا، معمولی محسوب می شود اما طراحان لباس در بسیاری از کشورهای اروپایی، مانند آلمان و کشورهای اسکاندیناوی، می توانند درآمد به مراتب بالاتری را کسب کنند. به عنوان مثال، برای حوزه طراحی لباس در سال 2020 درآمد یک طراح لباس با پنج الی نه سال تجربه در کشور آلمان چیزی در حدود 49 هزار یورو در سال است. در این کشور طراحان لباس با تجربه، (بیش از ده سال) می توانند سالانه مبلغ 50 هزار یورو درآمد داشته باشند.

مشاغل وابسته به رشته طراحی لباس به واسطه تنوع، درآمد متناسب و فرصت رشد بالا مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا هستند. در چنین بازار رقابتی، خلاقیت و تجربه می تواند ضمن ایجاد یک شهرت و موقعیت مناسب، به افزایش درآمد شما کمک کند. با این حال، بهتر است که نقش تحصیلات و دانش مرتبط با این حوزه را دست کم نگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *