مقالات

هوش مصنوعی در خیاطی

هوش مصنوعی در خیاطی پیشکسوتان
4.8/5 - (6 امتیاز)

استفاده از هوش مصنوعی در خیاطی امروزه یکی از مباحثی می باشد که طراحان و خیاطان را نگران نموده است. پوشاک و صنعت تولید کننده پوشاک یکی از صنایع مهم موجود از بدو پیدایش بشر تا به امروز بوده است. به همین دلیل انسان‌های تنوع طلب نیاز خود را برای تولید پوشاک‌های متنوع در جامعه بروز دادند. همین موضوع سبب شد تا صنعت پوشاک برای تنوع بخشیدن به محصولات نهایی خود اقدامی جدی را در پیش بگیرد. شما چه تولید کننده محصولات گران قیمت و برند باشید و چه تولید کننده محصولات ارزان قیمت باشید تا زمانی که بتوانید این تنوع را پوشش دهید، فروش محصولات شما حتمی خواهد بود.

هوش مصنوعی در صنعت خیاطی

مشکلات پیش رو برای طراحان و خیاطان

در این صنعت مشکلات بسیار زیادی پیش روی تولید کنندگان قرار داشت و یکی از این موارد هزینه‌های قابل پرداخت برای کارگران و کارمندان در صنعت پوشاک بود. به همین دلیل هوش مصنوعی در خیاطی می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد. در این متن همه آنچه که باید در خصوص جایگاه هوش مصنوعی در صنعت پوشاک بدانید را عنوان خواهیم نمود.

هوش مصنوعی در خیاطی معایب و مزایای زیادی دارد

هوش مصنوعی در خیاطی امروزه مورد استفاده برندهای بسیار زیادی قرار می‌گیرد. از

معایب آن می‌توانیم به امکان وجود خطا در اندازه‌گیری‌ها، از دست دادن کار برای افراد و یا نیروهای کار در جامعه و موارد دیگر اشاره کنیم. همچنین هوش مصنوعی در صنعت پوشاک از مزایای بسیار زیادی مانند، بهینه سازی صنعت پوشاک، بهینه سازی در برش پارچه، امکان مرتب سازی و دوخت صحیح و … برخوردار است. تولید لباس به روش اتوماتیک در صنعت پوشاک می‌تواند تحولی نوین در این صنعت ایجاد کند. سرعت تولید پوشاک در این حالت افزایش خواهد یافت. شما باید با بررسی مزایا و معایب هوش مصنوعی در خیاطی درک کنید که برند شما و محصولات شما به این هوش برای تولید نیازمند است یا خیر.

معرفی هوش مصنوعی در خیاطی

یکی از انواع هوش مصنوعی در خیاطی که امروزه در برندهای متنوعی آن را مشاهده می‌کنیم، دوخت جا دکمه است. در گذشته برای دوخت جا دکمه از چرخ‌های خیاطی دستی استفاده می‌کردند. یک اپراتور مسئول دوخت جا دکمه بود و قطعاً امکان خطا به دلیل افزایش ساعت کاری برای تحویل پروژه نهایی، بیشتر می‌شد. با روی کار آمدن هوش مصنوعی در صنعت پوشاک این نمونه خطاها از بین رفت و سرعت تعداد جا دکمه زدن در ساعت بدین وسیله افزایش یافت. داده‌های کامپیوتری که با استفاده از ربات‌ها و یا ماشین‌های دوخت نحوه کارکرد خود را اعمال می‌کنند، مسئول هوش مصنوعی قابل اجرا در صنعت مد و پوشاک هستند. این نمونه ماشین‌ها داده های کامپیوتری کدنویسی شده را بر روی پارچه به اجرا در می‌آورند.

از کجا به هوش مصنوعی در خیاطی رسیدیم

در گذشته در بریتانیا که هنوز هوش مصنوعی در خیاطی و همچنین صنعتی شدن صنعت در دنیا معرفی نشده بود، شاید برای دوخت یک لباس باید ماه‌ها زمان صرف می‌شد. بعد از گذشت چند سال و با روی کار آمدن چرخ‌های چرم دوز و سپس چرخ های خیاطی معمولی، صنعت پوشاک کمی روند خود را سرعت بخشید. بعد از گذشت مدتی و با توجه به درخواست جامعه نسبت به پوشاک‌های متنوع، هوش مصنوعی در صنعت پوشاک به کمک انسان آمد. هوش مصنوعی تنها در زمینه‌های مختلفی مانند برش و در برخی از قسمت‌ها و موارد دیگر می‌تواند به صنعت پوشاک کمک کند. همین موضوع سبب می‌شود تا برندهای مطرح دنیا هنوز هم به نیروی انسانی در کنار هوش مصنوعی در خیاطی نیاز داشته باشند.

هوش مصنوعی در صنعت پوشاک

نحوه عملکرد هوش مصنوعی برای برش پارچه

یکی از مسائلی که هوش مصنوعی در خیاطی آن را بر عهده می‌گیرد، برش دقیق به وسیله ماشین‌های لیزری اتوماتیک است. در این حالت میزان پارچه کمتری نسبت به برش های دستی مصرف خواهد شد. همین موضوع می تواند راندمان هزینه ها را برای خرید پارچه بیشتر در تعداد زیاد پارچه در حین برش کاهش دهد. امروزه با بهبود  بینایی ماشینی می توانیم برش‌های دقیق‌تری را در صنعت مد و پوشاک با استفاده از هوش مصنوعی مشاهده کنیم. ربات‌های ماشینی می‌توانند حد فاصل میان برش‌ها را تشخیص دهند. همچنین این ربات‌ها با استفاده از چشم ماشینی می‌توانند اندازه‌ها، اسکن دقیق از روی الگوی قابل برش و قابلیت تنظیم بر اساس سایز برای برش را بر روی پارچه اعمال کنند. برای این مورد از فناوری QR  استفاده می‌کنند.

جایگاه هوش مصنوعی در صنعت پوشاک در قرن 21

هوش مصنوعی به وسیله دستگاه‌های مختلف که توانایی فعالیت در ۲۴ ساعت شبانه روز را دارد می‌تواند راندمان تولید را بدین شکل افزایش دهد. به همین دلیل است که از قرن ۲۱ اتومکانیک شدن صنعت پوشاک موضوعی اصلی برای طراحان لباس و خیاطان لباس تا به امروز بوده است.

هوش مصنوعی در صنعت پوشاک در چه قسمت‌های دیگری نفوذ خواهد کرد؟

هوش مصنوعی در صنعت پوشاک تنها در زمینه خیاطی و برای برش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با پیشرفت علم و تکنولوژی باورها به این سمت حرکت می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند به تمامی ذهنیت‌ها و ایده های شما جامه عمل بپوشاند. همین موضوع سبب می‌شود تا در زمینه‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، در زمینه فروش و قسمت‌های دیگر بتوانیم در آینده از هوش مصنوعی استفاده کنیم. پروژه توسعه هوش مصنوعی در خیاطی و در صنعت پوشاک موضوعی انعطاف پذیر است و در صورت نیاز و مشاهده خطا از سوی هوش مصنوعی می‌توانیم آن را از صنعت پوشاک حذف کنیم.  این موضوع بستگی به عملکرد هوش مصنوعی در این صنعت و بروز خطاها و یا عدم بروز خطا در زمان تولید محصول خواهد داشت. همچنین ممکن است با روی کار آمدن هوش مصنوعی نه تنها شاهد توسعه بلکه شاهد ایجاد مهارت‌های جدید در زمینه پوشاک و لباس باشیم.

کلام نهایی و نتیجه‌گیری از حضور هوش مصنوعی در خیاطی

هوش مصنوعی در خیاطی موضوعی دور از انتظار نیست و می‌توانیم عنوان کنیم که امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های طراحی و خیاطی برای توسعه این صنعت روی کار آمدند. هوش مصنوعی در صنعت پوشاک می‌تواند تحولی عظیم را ایجاد کند. این تحول تا حدود زیادی می‌تواند برای بشر کاربردی مثبت داشته باشد و تا همان اندازه نیز می‌تواند برای خیاطان و طراحان تهدیدی برای از دست دادن کارشان به شمار آید. با اطلاعاتی که در زمینه  هوش مصنوعی در خیاطی عنوان نمودیم، می توانید انتخاب کنید که برند شما از هوش مصنوعی برای تولید بهره مند شود یا خیر؟

 

4 thoughts on “هوش مصنوعی در خیاطی

  1. لیلا گفت:

    بسیار عالی بود متنش ممنون از شما

    1. pishadmin گفت:

      ممنون از شما دوست داریم با آموزشگاه خیاطی بیشتر آشنا بشید

  2. رکسانا گفت:

    ممنون خیلی مفید بود

    1. pishadmin گفت:

      ممنون از شما امیدوارم که مطالب دیگه رو هم خونده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *