مقالات

معرفی رشته طراحی دوخت

آموزش طراحی لباس - پیشکسوتان
Rate this post

معرفی رشته طراحی دوخت

ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با رشته طراحی دوخت به عنوان یکی از رشته های جذاب برای ادامه تحصیل و هم رشته ای پردرآمد برای داشتن یک شغل مناسب آشنا کنیم. اگر علاقه دارید تا در زمینه مدگرایی و طراحی و نوع دوخت هر لباس فعالیت کنید و در آن یکی از افراد با دانش باشید، رشته طراحی دوخت یکی از بهترین رشته هایی است که می توانید آن را برای یادگیری انتخاب کرده تا به آرزوهای خودتان برسید. اما برای ورود به یک رشته در اولویت اول داشتن علاقه می باشد و در مرحله بعد باید استعدادهای شما بررسی شود تا در صورت داشتن شرایط لازم، اجازه ادامه تحصیل در رشته طراحی دوخت به شما داده شود. این رشته حتی برای دانش آموزان هم امکان انتخاب دارد مثلا در دوره متوسطه دوم در رشته طراحی دوخت شما باید علاوه بر دروس عمومی، دروس تخصصی نظیر طراحی و زبان بصری، طراحی و مدل سازی و دوخت دامن، طراحی و دوخت لباس زنانه، دانش فنی پایه، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، طراحی و دوخت لباس بچه گانه، طراحی و مدل سازی لباس زنانه، طراحی لباس به روش حجمی، طراحی مد و لباس سفارشی، دانش فنی تخصصی و چند درس انتخابی را با موفقیت پشت سر گذاری تا علاوه بر کسب مدرک دیپلم در صورت تمایل بتوانید در دوره کاردانی در دانشگاه های کشور ادامه تحصیل نمایید. همچنین در پایان دوره دوم متوسطه و در سال سوم شما باید یک دوره کارآموزی را برای قبولی و کسب مدرک دیپلم رشته طراحی دوخت به سرانجام برسانید. همچنین پس از پایان متوسطه، شما می توانید در رشته طراحی دوخت در دانشگاه های معتبری تحصیل نمایید و مدرک لیسانس رشته طراحی دوخت را بدست آورید.

افراد زیادی هم بصورت آزاد مبادرت به انتخاب رشته طراحی دوخت می کنند تا پس از کسب مهارت طراحی دوخت بتوانند وارد بازار کار دوخت شوند.

 

 

 

 

بازار کار رشته طراحی دوخت

مطمئنا اولین مسئله ای که پس از انتخاب یک رشته مهارتی برای کسب درآمد در ذهن شما پیدا می شود و دوست دارید یک پاسخ مطمئن برای آن پیدا کنید، مسئله آینده و بازار کار رشته محبوب شما می باشد. در رشته طراحی دوخت نیز داوطلبان دوست دارند بدانند بازار کار آن ها چگونه می باشد. البته قبل از ورود به رشته طراحی دوخت شما باید تحقیقات کاملی را روی آن انجام می دادید تا بتوانید در این رشته مهارتی موفق شوید. اما مهارت آموختگان این رشته، می توانند از بازار کار رشته طراحی دوخت خیال راحتی داشته باشند چرا که پوشاک همواره و در هر زمان، یکی از اصلی ترین نیازهای مردم می باشد. مهارت  آموختگان رشته طراحی دوخت پس از دریافت مدرک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می توانند برای خود بطور مستقل یک کسب و کار داشته باشند. البته حتی افراد علاقمند می توانند با ادامه تحصیل در مقطع کاردانی، البته در صورت قبولی در کنکور، به ادامه تحصیل نیز بپردازند و پس از تحصیلات دانشگاهی وارد بازارکار رشته طراحی دوخت شوند،اما با داشتن مدرک فنی وحرفه ای طراحی دوخت نیز بدون محدودیت می توانند وارد بازار کار پوشاک شده و  همچنین در صورتی که توانایی مالی فرد مناسب باشد آن ها می توانند به صورت خصوصی و با احداث حتی یک کارگاه کوچک سریعا وارد بازار کار تولید شوند. همچنین با مهارت آموزی در این رشته طراحی دوخت می توانید در آینده به افراد دیگری نیز علم خودتان را آموزش داده و از این راه نیز درآمدزایی مناسبی را داشته باشید. از مهمترین مشاغلی که مهارت آموختگان رشته طراحی دوخت می توانند در آن مشغول به کار شوند، مشاغل طراحی و دوخت مانتو،طراحی و دوخت لباس عروس،طراحی و دوخت لباس شب،طراحی و دوخت لباس مجلسی، طراحی دامن، الگوساز دامن، چرخ کار نیمه ماهر، مدل ساز دامن، دامن دوز، شلوار دوز، گلدوز، بلوز دوز، تکه دوز، بچه گانه و دخترانه دوز، الگوساز بلوز زنانه،ابریشم دوز و… می باشد. شما بر اساس تمایل شخصی خودتان و آشنایی بیشتر با هر کدام از این کار ها در شغل مورد نظرتان فعالیت مفیدی در بازار کار جذاب و پردرآمد پوشاک داشته باشید.

 

 

برای ورود به رشته طراحی دوخت باید چه ویژگی هایی داشته باشیم؟

علاوه بر علاقه و تمایل شخصی برای ورود به رشته طراحی دوخت، شما باید شرایط و ویژگی های لازم برای ورود به این رشته را نیز داشته باشید. در ادامه چند مورد از این ویژگی ها را برای شما به اختصار بیان می کنیم. اولین ویژگی که باید برای ورود به رشته طراحی دوخت داشته باشید این است که، از لجاظ جسمانی سالم باشید ، سرعت دست بالایی داشته باشید، دقت بالایی داشته باشید و در کل از لحاظ بدنی برای رشته طراحی دوخت آماده باشید. ویژگی بعدی که برای ورود به رشته طراحی دوخت داشته باشید این است که، از لحاظ ذهنی در مرتبه بالایی قرار داشته باشید در حدی که تصورات و تجسمات ذهنی خوبی را از طراحی لباس مورد نظرتان که قرار است روی پارچه انجام دهید، داشته باشید. در یک کلام باید ذهن آماده و علاقمندی داشته باشید. برای ورود به رشته طراحی دوخت باید در خواندن و نوشتن مهارت مناسبی داشته باشید، تا بتوانید سریع بنویسید و سریع اندازه های مورد نظر طرحتان را محاسبه کنید و باید در زمینه های هنری هم اطلاعات خوبی را داشته باشید چرا که برای آنکه طراح لباس خوبی باشید در ابتدا باید نقاشی و تصویر سازی را در یک آموزشگاه خوب طراحی دوخت یاد بگیرید. ویژگی مهمی که حتما باید در رشته طراحی دوخت داشته باشید، صبور و با حوصله بودن می باشد. شما باید در رشته طراحی دوخت به اندازه کافی صبر داشته باشید، چرا که خستگی در رشته طراحی دوخت  به دلیل کار و سفارش زیاد ممکن است کمی زیاد باشد ولی سفارش دهنده ها همیشه یک خیاط خوش اخلاق و صبور را دوست دارند. همچنین باید برای فعالیت در رشته طراحی دوخت روابط عمومی مناسبی داشته باشید و حس همکاری بالایی نیز داشته باشید. این ویژگی هایی که گفته شد برای ورود به رشته طراحی دوخت لازم هستند و علاوه بر آن ها باید استعداد خوبی هم در رشته طراحی دوخت داشته باشید تا بتوانید با اضافه کردن تلاش فراوان، در این رشته مهارتی موفق شوید.

 

 

تحصیلات دانشگاهی رشته طراحی دوخت

همانطور که گفته شد برای ورود به بازار هیجان انگیز طراحی دوخت اصلا نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارید اما در این مقاله شما را با امکان ادامه تحصیل در دانشگاه در رشته طراحی دوخت آشنا می کنیم.شما پس از پشت سر گذاشتن مقطع متوسطه دوره دوم و کسب مدرک دیپلم در رشته طراحی دوخت می توانید در دانشگاه ادامه تحصیل نمایید. رشته طراحی دوخت در دانشگاه در دو مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تدریس می شود و از مزایای آن می توان به این مسئله اشاره کرد که شما این امکان را دارید که بدون انجام کنکور و صرفا با استفاده از سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید. شما می توانید در رشته طراحی دوخت در کلیه ی دانشگاه های آزاد، علمی و کاربردی، پیام نور و فنی حرفه ای در مقطع کاردانی پیوسته تحصیل نمایید. همچنین شما پس از پایان دوره تحصیلی در مقطع کاردانی پیوسته، می توانید در مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته طراحی دوخت در دانشگاه ادامه تحصیل نمایید. البته شما برای پذیرش در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته طراحی دوخت باید ابتدا در کنکور شرکت کرده و در صورت قبولی به ادامه تحصیل در رشته طراحی دوخت مشغول شوید. در نهایت می توان گفت این شما هستید که انتخاب می کنید در رشته طراحی دوخت می خواهید ادامه تحصیل دهید یا سریع وارد بازار کار شوید.

البته توصیه ما گرفتن مدرک فنی و حرفه ای طراحی دوخت و ورود سریع به بازار کار است.

 

باز باید بگوییم که طراحی دوخت یک فرایند خلاقانه است که در آن ابتدا طرح دوخت را با توجه به نوع پارچه و تابلوهای طرح‌داری که موجود است، طرح‌های دیجیتالی یا نقشه‌های دستی کشیده می‌شود. سپس با استفاده از الگوهای دوخت، قطعات مختلف پارچه برش داده می‌شود و پارچه‌ها با هم دوخته می‌شوند تا لباس نهایی ساخته شود.

برای طراحی دوخت، می‌توانید از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی مانند CLO3D، Marvelous Designer و Optitex استفاده کنید. این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند تا طرح‌های دوخت را به صورت سه بعدی بسازید و قبل از شروع دوخت بر روی مدل سه بعدی آن‌ها را تست کنید.

در طراحی دوخت، عواملی مانند انتخاب پارچه، طرح دوخت، الگوها، رنگ‌ها و جزئیات بسیار مهم هستند. برای طراحی دوخت موفق، بهتر است با توجه به سبک و نوع لباس، طرح‌های دوخت مناسبی انتخاب کنید و از پارچه‌های با کیفیت و با دوام استفاده کنید. همچنین، توجه به جزئیات دوخت مانند دکمه‌ها، زیپ‌ها و دوخت‌های داخلی بسیار مهم است.

 کلاس خیاطی

شما اگر کلاس خیاطی عالی را انتخاب نمایید قطعا می توانید در این مسیر موفق شوید و خودتان را برای کلاس های پیشرفته دیگر آماده کنید. یک کلاس خیاطی مناسب باید دارای ویژگی های مختلفی باشد تا بتوانید برای ثبت نام در آن کلاس اقدام کنید.

آموزش خیاطی

بسیار مهم است که شما دوره های آموزش خیاطی را نزد اساتید مجرب و باتجربه پشت سر بگذارید. از همین رو توصیه می شود تا حتما به آموزشگاه، اساتید و سرفصل هایی که آموزش می دهند، دقت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *